دکتر گیلدا گیوه چی

بازدید کنندگان گرامی؛

بازدیدکنندگان گرامی

شکستگی بینی

بینی در وسط صورت ، برجسته ترین عضو چهره میباشد. بهمین علت در صدمات صورت بیش از بقیه اجزا صدمه میابد. این صدمات ممکنست بخاطر سوانح رانندگی و تصادف وسایل نقلیه ، موتورسیکلت یا دوچرخه باشد. گاه ضربه صورت ناشی از خشونت ، منازعه یا ورزش میباشد. در بسیاری موارد هم ممکنست حوادث خانه مانند سقوط یا برخورد اشیا عامل ضربه و شکستگی بینی باشد.

بینی از دو بخش غضروفی و استخوانی تشکیل شده است که واکنش متفاوتی در برابر ضربه نشان میدهند. در کودکان قسمت عمده بینی غضروفی است و در نواحی اتصال استخوان به غضروف، مراکز رشد قرار دارد. گاهی در کودکان ضربات بینی بدون اینکه موجب شکستگی شود ، سبب صدمه مراکز رشد میگردد. در معاینه ظاهری تغییر واضحی در شکل بینی دیده نمیشود ولی بتدریج و با گذشت چند سال تغییراتی در شکل بینی بصورت انحراف به یک سمت یا فرورفتگی و افت قسمت میانی یا نوک بینی مشاهده میشود.

علائم ونشانه ها :
گاه در صدمات شدید، بیمار ممکنست دچار گیجی ،منگی و افت هشیاری، صدمات سینه و یا شکم باشد که رسیدگی به این موارد مهمتر است.اغلب بلافاصله ‍پس از ضربه درد در بینی شروع میشود. گاهی درد زیاد نیست وبتدریج شدت آن کمتر میشود و تنها موقع لمس، درد و حساسیت وجود دارد. در بسیاری از موارد خونریزی بینی کم یا زیاد وجود دارد. پس از ضربه تورم و کبودی بتدریج شروع و حتی ممکنست دور چشم را هم بگیرد. تغییر شکل بینی ممکنست واضح باشد یا بتدریج پس از کاهش تورم ظاهر شود. گرفتگی و سختی تنفس در برخی موارد دیده میشود.

تشخیص :
مبنای تشخیص معاینه است وعکس رادیوگرافی بویژه در کودکان در بسیاری از موارد مفید نیست زیرا صدمات غضروف را مشخص نکرده و گاهی امکان تشخیص شکستگی جدید از شکستگی قدیمی وجود ندارد.

درمان :
بلافاصله پس از ضربه بینی کمپرس یخ تا ۲۴ساعت روی بینی و صورت انجام تا درد و تورم کم شود.پس از ۲۴ساعت از کمپرس گرم استفاده شود. در صورت وجود بیهوشی،خواب آلودگی، کاهش فشار خون، تنگی نفس و سایر علايم خطر بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید.شکستگی بینی در مدت چند روز جوش میخورد و فرصت محدودی برای جاانداختن آن وجود دارد و این زمان در کودکان کوتاهتر وکمتر از یک هفته است.

پس از این مدت بینی جوش میخورد و اصلاح شکستگی نیازمند شکستن مجدد استخوان و جااندازی خواهدبود. در مواردیکه همراه استخوان، غضروف هم صدمه دیده پاشد، باید جراحی تیغه بینی هم بطور همزمان انجام گیرد. در موارد شکستگی شدید ممکنست نیاز به جراحیهای مکرر یا جراحی زیبایی باشد.در برخی موارد بدنبال ضربه ،خونریزی و سپس تجمع لخته در تیغه میانه بینی ایجاد میشود که در اسرع وقت باید تخلیه شود.

وگرنه ممکنست سبب از بین رفتن غضروف، افت بینی، عفونت و حتی درگیری مغز شود.تشخیص و درمان شکستگی بینی در کودکان مشکل بوده و ممکنست نیاز به معاینات مکرر و گاه زیر بیهوشی باشد. در بزرگسالان در اغلب موارد امکان جااندازی بطور سرپایی و بدون بیهوشی وجود دارد.

آدرس مطب : تهران ، خيابان ولی عصر ، بالاتر از پارك ساعی ، پلاك٢٤٢٢ ، ساختمان پارسه

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :